Weekend Drenthe 20/21-05-2017

22 mei 2017 - Witteveen, Nederland

Afgelopen weekend van 20 en 21 Mei 2017 was het zover, het Weekendje Drenthe.

Hotelletje geboekt via Vakantieveiling.nl.

De voorpret begon de Donderdag ervoor, jahoor, we werden de Donderdag ervoor gebeld door het hotel, hoe verrassend, precies op onze geboekte hotelkamer was de waterleiding gesprongen, onder de vloer, tuuuuuuuuuuuuuurlijk!!!!!!!!!!!!!!

We werden omgeboekt naar een.............. B&B kamer, ja, dat is goedkoper dan een hotelkamer, dus hebben ze een kleinere onkostenpost.

Zaterdag morgen rond 09.00 uur vertrokken naar Drenthe.

Onderweg gestopt in 't Harde, waar ik in 1982 mijn dienstplicht had vervult.

Aldaar bij de Lt. Kol. Tonnetkazerne aangekomen, me rot geschrokken, daar waar mijn legeringsgebouw ooit stond, is nu een parkeerplaats.

Het gebouw van de medische dienst, ambulance garage, en het gebouw achter ons, het gebouw van de "tanksletten", allemaal weg voor een parkeerplaats.

Deed zeer om het zo terug te zien, je heb daar tocht een deel van je leven/opvoeding doorgebracht.

Nou ja, opvoeding, bier met bleu curacou voor 25 cent, en gewoon op een doordeweekse nacht op de trappen van het gebouw, lam wakker worden om 02.30 uur, is toch ook een deel van je opvoeding, toch???.

Vervolgens doorgereden naar Kamp Westerbork, omdat dit een deel van het ingeplande weekend was.

Daar aangekomen, een bezoek gebracht aan het info centrum, waar een schat aan info te vinden is over het kamp, zowel in audio, video en orginele materialen.

Omdat het originele kamp 3 km. verder is, rijd er iedere 20 minuten een bus, die je naar het kamp brengt.

Het kamp ligt midden in de bossen, bewust, zodat er geen pottenkijkers waren van de gruweldaden van de nazi's.

Als je net zo geintresseerd bent in WO2 als wij, dan heb je een redelijk idee wat je te wachten staat, maar bij het uitstappen uit de bus, dan slaat je keel dicht.

De slagboom, het prikkeldraad, de goederenwagons, en de barakken, alles zie je in 1 oog opslag.

Als je even indenkt hoe dit 70 jaar geleden was, stuitert je lichaam heen en weer van de kippenvel.

Wat moeten die -> MENSEN <- toen meegemaakt hebben, VERSCHRIKKELIJK!!!!!

Tijden het lopen over het kamp viel mij gelijk op dat er stroken grond ongeveer 50 a 60 cm hoger waren dan de rest.

Ik dacht even dat dit plaatsen waren, waar toen massagraven waren, echter bleek dat deze stroken, de plaatsen van de barakken markeerden.

Er staan op een stuk rails 2 goederen wagons, waarvan het ijzeren onderstel nog origineel uit die tijd zijn.

Het houtwerk is vernieuwd, en uit een in de wagons geplaatste speaker, wordt onafgebroken de namen van alle mensen, die in Westerbork zijn geweest afgelezen.

We zijn ook wezen kijken bij het monument van het crematorium van het kamp.

Als je daar na toe loopt, kom je nog een dicht geasfalteerd rails tegen van een spoorlijn, die aan de andere kant van het kamp binnen kwam.

En ondanks dat het crematorium uit het zicht van het kamp in de bossen lag, kom je toch stukken verbrandde grond tegen.

Ook bij het stuk rails, waar toen de treinen stopten/vertrokken, en je hebt een klein stukje indenkingsvermogen, realiseer je je pas, hoe dat toen geweest moet zijn.

Niet alleen voor die mensen, maar ook het feit, dat je op een stukje grond loopt, waar nazi barbaren hebben gelopen, die MENSEN/KINDEREN hersenloos in koele bloede afschoten als wilde dieren, realiseer dit even............................................

Vanuit het kamp Westerbork zijn we naar Witteveen gereden om in te checken.

Bij de receptie was het duidelijk aangegeven op de reserveringsbon "let op vakantieveiling"was er met de hand opgeschreven.

Ze vonden het wel lastig, die kapotte waterleiding, jaja, ammehoela.

We kregen onze kamer te zien, en de uitleg, dat de badkamer op de gang verderop was.

De kamer, twee bedden en een plankie aan de muur geschroefd, en een kast. THATS FUCKINGALL.

Nadat we onze spullen hadden opgeruimd, zijn we naar Orvelte gereden.

Erg leuk, een dorp/gehucht, dat in de tijd van begin vorige eeuw is gebleven, geen nieuwbouw, geen verbouw en geen modern verkeer.

Als je via de provinciale weg komt aanrijden, staat er een modern ANWB bord, en als de die afslag neemt, sta gelijk op een betaalde parkeerplaats, kosten 3 euro per dag.

Een schitterend gehucht waar alle gebouwen nog origineel zijn uit het tijdperk van begin vorige eeuw, maar ook de inrichting van de winkels.

Heerlijk, echte knieperjes, een Drents delicatesse, brood, gewoon aan de weg verkocht.

De wegen, zijn paden van ongeveer 1.50 meter breed van keitjes.

Orvelte, een bezoek waard.

Vraag me wel ff af, hoe er hulpdiensten daar binnenkomen??????.

Nog even over de rommelmarkt gelopen, en jahoor, Marjolein komt haar lang gezochte bonbonierre tegen.

Opletten met verder rijden, glas aan boord.

Nadat we in het plaatselijke restaurant hadden gegeten, zijn we teruggereden naar het hotel.

Lekker uitblazen op onze fantastische hotelkamer met landzicht in plaats van zeezicht.

Tijd om even tv te kijken, nou mooi niet want dat kloteding doet het niet.

Ik pistoff naar de receptie, om te melden dat de tv niet werkt.

De dame van de receptie loopt mee, samen met een sleutel van een andere kamer, om te kijken of de tv daar wel werkt.

Het juffie kreeg geen beeld op de tv, en ging kijken op de andere kamer om te kijken of de tv daar wel werkte.

En daar werkte de tv wel, en kreeg gelijk de aanbieding om over te stappen, gelijk ja gezegd, omdat de kamer groter was.

En dan komt het, naar bed gaan, dus eerst een bezoek aan het toilet, voor het slapen gaan.

Kom die badkamer binnen, gatver de gatver, levende spinnen en dooie vliegen in de vensterbank, til de wc bril op natte urineplekken op de plekken waar de rubbers zitten aan de  onderzijde van de wc bril.

Ik heb bewust die nacht, in een pyama geslapen,en op het bed, was er wel klaar mee.

DAG 2.

Goedesmorgens, vandaag Zondag, wakker geworden om 07.00 uur, moet eerlijk zeggen, best goed geslapen.

Gewassen en aangekleed, de ontbijtzaal is pas op 80.00 uur open, dus even naar buiten op een peukie te roken.

Het is een heerlijke temperatuur buiten, steek mijn peukie op, en wat mij als stedeling opvalt,  sssst, de rust, ik hoor echt helemaal niets anders dan het schitterende gefluit van vogels, geen mensen, vliegtuigen, auto's of treinen, he-le-maal niets dan vogels, wat een sublieme oase van rust, echt ff genieten.

08.00 uur, de ontbijtzaal is open, tijd om te kanen.

Let op, de keuze is als volgt, witte boterham, bruine boterham, of een mini broodje, waarvan er 10 in een zak zitten bij de supermarkt, komijne kaas, gewone kaas, ham, palingworst, nog een andere worst, hagelslag, muisjes en jam.

Ohja ook nog iets wat op roerei leek, en een kan sap.

Geen croissant of een gekookt ei.

Daar mijn echtgenote een voedings allergie heeft, was een degelijk ontbijt voor haar niet weggelegd.

Let wel, dit ontbijt zat niet bij de prijs inbegrepen, kosten, 10 euro per persoon.

Na dit meer dan vorstelijke ontbijt, pfffff, hebben we snel uitgecheckt.

Kosten van wat consumpties, ontbijt, en "bemiddelingskosten vakantieveiling"?????????????? 72 euro???????!!!!!!!!!!!

Vervolgens zijn we naar  Ellert en Brammert in Schoonoord gereden.

Dit is een historisch museum, waar je Drenthe kan zien groeien.

Van een simpel plaggehutje van in den beginne, tot aan redelijke stenen boerderijen, later in de vorige eeuw.

Echt goed te zien hoe Drenthe in die tijd moderniseerden.

Vandaar uit zijn we gereden naar Borger, naar het hunnebed kennis centrum.

Daar is de grootste hunnebed te zien, 22.60 meter, op zich niets bijzonders, een zootje keien op elkaar geflikkert, maar je pak het toch ff mee.

Vandaar zijn we doorgereden naar Stuifzand, wat???? ja Stuifzand, ken je toch wel!!

In Stuifzand, bij Hoogeveen, is de familie aan vaderzijde van mijn echtgenote ontstaan, en dat wilde ze even zien.

Dus zijn we naar stuifzand gereden, en ze heeft de plek kunnen zien, echter staat er nu een kleine hoeveelheid nieuwbouw.

Zo wij zijn geupgrade naar Drenthe 2.0.

Vervolgens zijn we, vanuit Hoogeveen weer terug gereden naar Gouda,na een druk en enerverend weekend.

Heb nog wel ff een klacht bij vakantieveiling neergelegd, mbt het "hotel"

Die gaan volgens zeggen, undercover, een bezoekje afleggen.

See you in the summert!!!!