Normandie 16-09-2017

19 september 2017 - Colleville-sur-Mer, Frankrijk

Zaterdag 16-09-2017

Goeiesmorgens, we zijn weer wakkert, vandaag een lange dag, de reis naar huis.

Eerst voor de laatste keer naar de krosantjesboer voor het ontbijt.

Na het ontbijt de autoladen en vertrekken.

Bij het ophalen van de auto op de centrale parkeerplaats, zie ik dat een van de koplampen kapot is.

Bij het huisje de auto geladen en naar de receptie gereden, voor het inleveren van de sleutel, terwijl ik de lamp gaat vervangen.

Vergeet het maar, het klembeugeltje, die de lamp vast houdt, is met geen 10 paarden los te krijgen.

Dan toch maar even in het instructieboekje kijken, “haal de rubberen kap eraf, haal de stekker los, en druk het klembeugeltje naar rechts”.

Zo gezegd, zo gedaan, toch!!!!!, nou mooi niet.

Inmiddels pijn in mijn vingers, nou zit ik wel vaker met mijn vingers in kleine ruimten, maar geloof mij, dat doet geen zeer, en het is lekkerder.

Waarom lezen mannen geen gebruiksaanwijzing, precies, omdat die niet kloppen, het klembeugeltje moet niet naar rechts, maar naar boven.

Na een half uur is de lamp eindelijk vervangen, en kunnen we eindelijk op weg naar de Pagasusbrug.

De Pagasusbrug in Benouville was een zeer belangrijke schakel tijdens D day, deze moest door de geallieerden onbeschadigd ingenomen worden, en behouden worden, tot er versterking kwam.

Dit is uiteindelijk wel gelukt na een flink vuurgevecht met de Duitsers.

Ook hier is een museum, speciaal geweid aan de gevechten om de brug.

Ook hier kregen we een mooie herinnering, er was op dat moment een veteraan van 96 jaar oud aanwezig, die zijn schitterende verhaal stond te vertellen over de aanval, echt RESPECT!!!!!!

De brug is in 2010 vervangen voor een identiek model, en het origineel is in het museum geplaatst,

met alle schade, in de vorm van kogel en raket gaten en granaat inslagen.

Om 12.30 uur kwam er een einde aan onze vakantie, op weg naar huis.

In Belgie, direct na de grens even een warme hap gegeten, en vervolgens doorgereden naar huis,.

22.30 uur thuis.

Hier komt een einde aan onze vakantie’s in 2017.

Het is nog volledig onzeker wat we gaan doen in 2018.

Waarschijnlijk doen we geen voorjaarsvakantie, omdat onze zoon mee wil naar Portugal.

Ook daar weten we nog niet wat we gaan doen, wordt het toch weer hotel Cidadela, of een vakantiehuis met zwembad en huur auto……..

We zijn er nog niet uit wat het wordt, maar toch een fijne kerst gewenst en vooral een veilig oud en nieuw.

In ieder geval tot ziens in 2018

Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii